Selasa, 13 Mei 2008

Sistem Pembelajaran E-Learning


Cetak E-mail
Oleh : SITI MUARIFAH
NIM : 1102406022

e-learning adalah proses pembelajaran yang disampaikan atau difasilitasi oleh teknologi elektronik, khususnya teknologi informasi dan komunikasi. Benyak sekali manfaat yang dapat diterima dari ketersediaan sistem e-learning antara lain melalui sistem pembelajaran e-learning dapat melakukan pertukaran ide dan ilmu pengetahuan antar perguruan tinggi dan masyarakat yang akan membawa dampak baik pada perkembangan kebudayaan, sosial dan ekonomi masyarakat Indonesia secara menyeluruh.


Sistem pembelajaran e-learning juga akan dapat membuka wawasan mahasiswa mengenai perkembangan teknologi. Melalui sistem ini juga mahasiswa tidak hanya menjadi objek bagi perkembangan ilmu pengetahuan namun mahasiswa menjadi lebih aktif dalam proses pembelajaran. Sistem pembelajaran e-learning juga merupakan sistem pembelajaran yang stategis karena interaksi belajar mengajar tidak hanya terbatas diruang kelas dan tata muka.

Pembelajaran dengan menggunakan media e-learning telah banyak

berkembang di perguruan tinggi terutama di luar negeri, seddangkan di

indonesia juga banyak di pakai. Media ini menggunakan sistem

pembelajaran dengan menggunakan media elektonik seperti, LAN,WAN atau

internet. Media pembelajaran ini sngat dipelukan juga bagi mahasiswa

untuk mempermudah dan mengikuti sistem pembelajaran yang terdapat di

luar negeri terutama di Malaysia.

Proses pembelajaran dan pengajaran telah mengalami banyak perubahan

seiring dengan perkembangan teknologi. Penggunaan kaedah pengajaran

berbantukan computer haruslah diperluaskan lagi di sekolah-sekolah agar

ia dapat menyaingi perubah-perubahan pendidikan masa kini. Kertas kerja

ini adalah merupakan satu kertas kerja tinjauan tentang aplikasi ‘e

–learning’ di sekolah-sekolah Malaysia.Kertas ini kan mengupas

berkenaan dengan definasi tentang ‘e-learning’ serta perbandingan

antara pembelajaran tradisional dan pembelajaran ‘e-learning’. Ia

memberikan rasional kenapa ‘e-learning’ perlu dilaksanakan di

sekolah-sekolah di Malaysia. Empat faktor utama yang perlu

dipertimbangkan semasa memilih dan menilai bahan ‘e-learning’ juga

turut disentuh. Isu utama yang diperbincangkan ialah cabaran-cabaran

yang perlu ditangani dalam pelaksanaan ‘e-learning’ dan strategi

perlaksanaan di dalam bilik darjah Sebagai kesimpulan, kertas ini

mencadangkan beberapa bahan ‘e-learning’ yang dapat digunakan di semua

sekolah di Malaysia.

http://piksiinputserang.ac.id/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=2

Tidak ada komentar: